WERNISAŻ
W szczególnym czasie świętowania setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbył się w Centrum Edukacji Historycznej wernisaż wystawy malarskiej pt.: Rapsod pamięci. W Stulecie Odzyskania Niepodległości Polski. 15 listopada 2018 r. o godz. 18:00 zaprezentowano obrazy autorstwa Anny Foryckiej-Putiatyckiej oraz rzeźby prof. Aleksandra Zyśko. Wystawę można oglądać od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00 w Centrum Edukacji Historycznej na IV piętrze budynku PAST-y.
Anna Forycka-Putiatycka (ur. 1948) magister sztuki, wieloletnia członkini Związku Polskich Artystów Plastyków, członkini IAA/AIAP – UNESCO. Założycielka Grupy Twórczej SYMFONIA. Należy do Międzynarodowego Ruchu Artystycznego INTERFERENCE i Grupy Twórczej Art. Visual DANCE. Ukończyła wydział Architektury Wnętrz PWSSP (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Kształciła się również na UMK w Toruniu na wydziale Konserwacji Zabytków. Przebywając w Stacji Naukowej PAN i w Bibliotece Polskiej w Paryżu współorganizowała wernisaże, imprezy kulturalno-naukowe oraz projektowała wystrój wnętrz. Pracowała również w warszawskich galeriach sztuki. W swojej twórczości skupia się głównie na malarstwie i grafice. Jej malarstwo jest nasycone ekspresją, kompozycje inspirowane widokami z natury, koncentruje się na świetle, kontrapunkcie, melodii, harmonii i kolorze. Swoje prace pokazywała na ponad 120 wystawach zbiorowych oraz na ponad 20 indywidualnych w kraju i za granicą. Brała udział w wielu aukcjach charytatywnych. Jej obrazy znajdują się w instytucjach polskich oraz w zbiorach prywatnych w Polsce i na świecie.
Alelsander Marek Zyśko (ur. 1960) ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych (dzisiejszej Akademii Sztuk Pięknych) we Wrocławiu (1988 r.). Jest profesorem nadzwyczajnym ASP we Wrocławiu, prowadzi Pracownię Rzeźby w Katedrze Kształcenia Ogólnoplastycznego na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Surowe, obrobione tylko do geometrycznej formy bryły drewna, spawane elementy metalowe ze złomu oraz kamienie polne — to materiały charakterystyczne dla jego twórczości. Artysta reinterpretuje biblijne toposy i archetypy obecne w kulturze śródziemnomorskiej. Prace, najczęściej osadzone mocno w kontekście najnowszej historii Polski, są uniwersalną refleksją na temat przemijającej siły, a w konsekwencji nieuchronnego upadku i rozliczenia za zbrodnie reżimów totalitarnych. Częstym motywem obecnym w działaniach artysty jest symbol krzyża (Krzyż w krzyżu, 1990). Twórczość staje się nie tylko przyczynkiem do poszukiwań natury teologicznej, ale przede wszystkim żarliwym wyznaniem wiary. Swoje dzieła prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. W Polsce m. in. w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, galerii Labirynt w Lublinie, galerii Zachęta w Warszawie, za granicą w USA, Niemczech, Rumuni, Belgii, Grecji i Wielkiej Brytanii. Jego praca została wyróżniona w konkursie na zaprojektowanie krzyża na Placu Defilad, upamiętniającego obecność Jana Pawła II w Warszawie.
(Informacje o życiu i twórczości prof. A. M. Zyśko na podstawie tekstu K. Roj.)
EP